چاپ یک آگهی در روزنامه اطلاعات شنبه بیست و یکم تیرماه ١٣٢٠ خورشیدی خبر از درگذشت عزیزی دارد

اشرف جان و رویاهای شهریور (2)

متن آگهی

مرگ نابهنگام بانو اشرف رهنما دختر آقای دکتر عبدالحمید راجی (علاء الحکما سابق) و متعلقه آقای عبداله رهنما را به اطلاع دوستان می‌رساند. مجلس ختم آن ناکام در روز یکشنبه بیست و دوم از ساعت ۵ تا ٧ بعدازظهر در مسجد مجد منعقد خواهد شد. مجلس تذکر دیگری در همان وقت در بالای خیابان ویلا (انوری) خانه شخصی آقای دکتر عبدالحمید راجی شماره ۶۶ برپاست.

مرتبط با این آگهی، آقای سیروس سعدوندیان از پژوهشگرانی که علاقه‌مندان به تهران، کتاب “اولین‌های تهران” ایشان را خوب می‌شناسند به صورت کاملا اتفاقی به دفترچه خاطرات قدیمی دست پیدا می‌کند.
از چه کسی و حاوی چه خاطراتی: از خواهر همان مرحومه‌ای که در آگهی روزنامه به آن اشاره شد. افسر راجی، وقتی خواهر خود یعنی اشرف را از دست می‌دهد او را هر شب در خواب می‌دیده و خواب‌هایش را در دفترچه خاطراتش می‌نوشته در حوالی شهریور ١٣٢٠

اشرف راجی هنگام زایمان فوت می‌شود و دختری از او به نام فرشته یادگار می‌ماند

شرمین نادری در ادامه با سیروس سعدوندیان همراه شده و به اطلاعات کامل‌تری از این خانواده دست پیدا می‌کنند. آرامگاه خانوادگیشان در امامزاده عبدالله شهر ری را پیدا می‌کنند و به سرنخ‌های دیگری می‌رسند که در کتابی به نام اشرف جان و رویاهای شهریور مکتوب می‌شود. (کتاب آمه، چاپ اول زمستان ١٣٩٢)

اما ابهاماتی که در مورد این خانواده هنوز وجود دارد و شاید کسی بتواند با پاسخ دادن به آن به کامل شدن قصه کمک کند:
افسر راجی چه سالی و در کجا فوت می‌شود؟! چه کسی از سرگذشت فرشته باخبر است؟! خانه پلاک ۶۶ متعلق به آقای عبدالحمید راجی دقیقا کجای خیایان ویلا بوده است؟!


تولید محتوا: موسسه فرهنگی هنری “گنجینه هزار افسان” / پروژه قصه‌های خیابان ویلا

نگارش متن: علیرضا عالم نژاد

منبع: برگرفته شده از کتاب اشرف جان و رویاهای شهریور

عکس‌ها: برگرفته شده از کتاب اشرف جان و رویاهای شهریور

طراح پوستر: سارا کاوه

© کلیه حقوق مادی و معنوی مستندنگاری‌ها متعلق به موسسه فرهنگی هنری “گنجینه هزار افسان” است و استفاده از این متن با ذکر منبع، بلامانع است.


آلبوم عکس‌:


به اشتراک بگذارید